Skip to main content

CULTURELE COMMUNICATIE

Recente opdrachten

Kunstmuseum Den Haag

Kunstmuseum Den Haag had in 2023 behoefte aan extra handen op de afdeling Partnerships & Events. Buro Bosboom werd gevraagd om bij te springen bij het onderdeel fondsenwerving. Daar verzorgde ik verschillende fondsenaanvragen ten behoeve van tentoonstellingen in het Kunstmuseum en het Fotomuseum. De opdracht is halverwege 2024 opnieuw verstrekt.

Centraal Museum Utrecht

In 2023/2024 verzorgde Buro Bosboom de marketingcommunicatie voor de tentoonstelling Op scherp. Deze indrukwekkende expositie over fotorealisme was van 10 februari t/m 9 juni 2024 te zien in het Centraal Museum Utrecht.

Van Gogh Europe

In november 2023 organiseerde Van Gogh Europe het congres ‘In de voetsporen van Vincent van Gogh. Verhalen van erfgoedlocaties’. Sprekers uit binnen- en buitenland vertelden over de ontwikkeling van Van Gogh erfgoedlocaties; plekken in Europa waar de wereldberoemde schilder heeft gewoond en gewerkt. Voor dit congres verzorgde ik de marketingcommunicatie.

Kransen op de Dam

Nationaal Comité 4 en 5 mei

Net als in voorgaande jaren, verleende Buro Bosboom ook in 2024 ondersteuning aan de afdeling Communicatie van het Nationaal Comité 4 en 5 mei in de aanloop naar de Nationale Herdenking en de Viering van de Bevrijding. De focus lag hierbij op de coördinatie van pers en publiciteit.

Cobra Museum voor Moderne Kunst

In september 2021 startte ik als interim hoofd Communicatie & Marketing bij het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Gedurende 5 maanden was ik samen met mijn team onder meer verantwoordelijk voor de online en offline campagnes rond verschillende grote en kleinere tentoonstellingen. Als MT-lid dacht ik mee over de koers van het museum en de programmering.

Museum Ons’ Lieve Heer op Solder

Begin augustus 2020 ontving Museum Ons’ Lieve Heer op Solder bericht dat de subsidie-aanvraag bij het AFK niet gehonoreerd kon worden. Dit ondanks een positieve beoordeling. Het niet toekennen van de subsidie zou zo goed als zeker het einde betekenen van dit een-na-oudste museum in Amsterdam. Buro Bosboom verzorgde de persbenadering en adviseerde in de crisiscommunicatie. De overstelpende media-aandacht voor het museum heeft er mede toe geleid dat er alsnog budget is toegekend.

Van Gogh Museum

Voor het Van Gogh Museum verzorgde Buro Bosboom de marketingcommunicatie voor verschillende (inter)nationale tentoonstellingen:
• ‘Je liefhebbende Vincent’ (2020)
• ‘Van Gogh & Japan’ (2018)
• ‘Zeng Fanzhi | Van Gogh’ (2017/2018)
• ‘Nederlanders in Parijs’ (2017/2018)
• ‘Prints in Paris 1900’ (2017)
De werkzaamheden varieerden van het opstellen van een marketingcommunicatiestrategie, het uitwerken van een plan van aanpak tot de realisatie van de publiekscampagne.

Centraal Museum Utrecht

Centraal Museum Utrecht

Buro Bosboom verzorgde de marketingcommunicatie voor de tentoonstelling ‘Utrecht, Caravaggio en Europa’. Deze prestigieuze tentoonstelling over de Utrechtse caravaggisten en hun Europese tijdgenoten was van 16 december 2018 t/m 24 maart 2019 te zien in het Centraal Museum Utrecht. Naast indrukwekkende werken uit de eigen collectie, werden niet minder dan 60 bruiklenen uit de hele wereld getoond. Met als topstuk het schilderij ‘De graflegging’ van Caravaggio.
‘Utrecht, Caravaggio en Europa’ was een groot succes. Maar liefst 110.000 kunstliefhebbers brachten een bezoek aan de tentoonstelling. Een recordaantal voor het Centraal Museum!

Bijbels Museum

Voor het Bijbels Museum aan de Herengracht in Amsterdam coördineerde Buro Bosboom in de periode 2017 – 2019 de communicatie, marketing en PR voor verschillende exposities. Centraal thema van deze exposities: de actuele betekenis van de bijbel. Jonge kunstenaars gaven een hedendaagse visie op deze eeuwenoude bron.
Terugkerende uitdaging was om met een (zeer) beperkt marketingcommunicatiebudget een zo groot mogelijke impact te realiseren. Naast betaalde promotie – zowel online als offline – werd breed ingezet op free publicity. Met succes, zoals onder meer bleek bij de tentoonstellingen ‘Dit is mijn verhaal‘ en ‘Zondvloed nu‘.